Fitness elastik

Priser fra kr. 30,-

Fitness elastik i sølv

Øvelser med fitness elastik

Der findes et væld af øvelser med en fitness elastik - og det dejlige er, at de alle kan laves som hjemmetræning! Udover dette plus, så har vi her et stykke træningsudstyr der næsten ingenting fylder og hvor anskaffelsesprisen er helt i bund. Vi har i nedenstående samlet lidt træningsøvelser med fitness elastikken, så du kan få lidt inspiration til din træning.


Lidt råd til dig, inden du går i gang med din fitness elastik:
1. I de første par uger bør du bruge en nem fitness elastik, for at kroppen lige vænner sig til det (hvis du er begynder).
2. Når der er styr på teknik og du kan udføre øvelserne ubesværet, bør du skifte sværhedsgrad.
3. Du gør det korrekt, hvis du fornemmer, at musklerne “syrer til” i de sidste gentagelser i sættet.
4. Mærker du en smerte inde i selve leddet, vil vi råde dig til at søge vejledning hos en fysioterapeut eller en læge.


Øvelse nr. 1


Træn din øvre ryg med en fitness elastik
Stående – Pres arm bagud med fitness elastik

Udgangsstilling:
1. Placer din fitness elastik omkring et dørhåndtag og stå med ansigtet ind mod døren.
2. Sørg for at dine arme er lodrette ned langs kroppen.
3. Du skal stå med passende afstand, så din fitness elastik er stram og giver dig den ønskede modstand.

Bevægelsen:
Du skal nu presse dine arme tilbage og derefter stille og roligt slække på modstanden, indtil dine arme er ved udgangspositionen igen.

Vejrtrækning:
Pust ud, når du presser armene tilbage og træk vejret ind, når du sænker til udgangsstillingen.


Øvelse nr. 2


Træn dine ben med en fitness elastik
Benbøjninger

Udgangsstilling:
1. Stil dig på din fitness elastik med fødderne i en hoftebreddes afstand med fødderne parallelle.
2. Tag med hver hånd fat i en af elastikkens ender.
3. Bøj armene, så dine hænder er over hver sin skulder.
4. Elastikken skal være bag dig - altså op ad ryggen.
5. Hvis enten elastikken er for lang, eller du ønsker lidt hårdere træning, kan du krydse armene over brystet.
6. Bøj let i dine knæ.
7. Læg din kropsvægt på hælen.

Bevægelsen:
Bøj i hofterne og derefter knæene og bagdelen, indtil du når en ”siddestilling”. Hold grundstillingen i bryst/ryg området ved at ”gøre dig bred over brystet”. Pres vægten ned igennem hælene til udgangsstillingen.

Vejrtrækning:
Træk vejret ind i bevægelsen ned og pust ud på vej op.


Øvelse nr. 3


100’s - Øvelse med fitness elastik

Udgangsstilling:
1. Læg dig på en træningsmåtte for at skåne ryggen.
2. Lig på ryggen med fødderne i en hoftebreddes afstand og med bøjede knæ.
3. Læg armene ned langs siden.
4. Spænd op i bækkenbunden og sug maven ind.
5. Vip bækkenet og træk skuldrene ned mod bagdelen.
6. Flyt knæene så de ligger lodret ovenfor hoften, og hold underbenene vandret, så benene former et trappetrin, mens bækkenvippet holdes.
7. Placer fitness elastikken over skinnebenene og stram til.

Bevægelsen og vejrtrækning:
Pust ud og før brystkassen op mod knæene så ryggen rundes. Hold stillingen og træk vejret ind. Begynd at pumpe armene ned og op imens du holder overkroppen i samme højde alt imens du bliver ved med at trække vejret dybt ind og ud.

Gentagelse:
100 gange… eller bare indtil du ikke kan flere!


Øvelse nr. 4


Fitness elastik øvelse til skuldrene
Dette er en fantastisk øvelse til at træne dine skuldre og din holdning.

Når man har en rank holdning, udstråler man sundhed, selvtillid og vitalitet. Alligevel er der mange, der går rundt med en dårlig kropsholdning og derfor kan vi kun anbefale, at du straks får fat i et kvalitets fitness elastik og kommer i gang med denne simple træningsøvelse…!

Udgangsstilling:
1. Sæt dig på kanten af en stol og hold ryggen rank og med sænkede skuldre.
2. Placer midten af din fitness elastik under dine fødder. Dine fødder skal placeres med hoftebreddes afstand.
3. Du skal nu krydse elastikken foran dig og vikle enderne af fitness elastikken rundt om dine hænder.

Bevægelsen:
Start med at bøje albuerne og holde dem ind mod kroppen. Hænderne skal være foran maven og håndfladerne skal være nedad. Du skal nu dreje udad i armene, mens du vender håndfladen opad. Du skal kunne mærke, at du bruger dine muskler i skuldrene og mellem skulderbladene. Før underarmene roligt og kontrolleret tilbage igen og øvelsen med din fitness elastik er nu fuldført.

Gentag elastikøvelsen 15-20 gange eller indtil du kan mærke at dine muskler er trætte.